Friday, May 29, 2009

CUTI?

Setelah tiga minggu menghadapi soalan periksa, dan akhirnya Mid Year Exam pun baru sahaja melabuhkan tirainya tepat pada jam 12 tengah hari tadi. Seperti mana yang kita-kita mahukan, yeay! merdeka! dan...

Persoalannya disini
adakah benar kita merdeka dan mula bercuti?

[sebenarnya mimpi ngeri baru sahaja nak bermula]

Pertama
Cuti setengah tahun seperti mana yang tercetak di kalendar seluruh negara adalah gimik semata-mata, atau tipu! yea, kenapa saya berani mengatakan hal yang demikian? almaklumlah, cuti ini bakal dipenuhi dengan kelas tambahan daripada pagi hingga ke tengah hari. Kadangkala ada yang sampai ke petang... seperti yang saudara tidak tahu, kelas yang pada waktu malam pun ada. Dengan itu, istilah cuti adalah tidak bermakna sama sekali kerana ia tidak berketepatan dengan makna dan maksud cuti itu sendiri.

sebenarnya aku suka ade kelas tambahan nih, dapat jumpa kawan =)

Kedua
Inilah situasi yang paling menakutkan, lain dan tak bukan ianya adalah proses pengambilan keputusan exam anda atau bahasa international-nya result. Tetapi yang lebih teruk lagi adalah Hari Terbuka. Kalaulah saya orang yang rajin, tidaklah saya takut seperti inikan? Ingatlah, study! jangan malas...

[sekadar gambar hiasan]

Gambar ini menunjukkan seorang pelajar yang terkejut dengan keputusan examnya. Huh, saya sangat takut bahawa saya akan terkejut dengan keputusan exam yang teruk. Rasanya teruk, aduhai! Inilah ketakutan yang sebenar dialami oleh penulis blog.

Ketiga
Yang menjadi igauan ngerinya disini, waktu kelas tambahan inilah guru-guru akan bertindak dengan membincangkan kertas-kertas exam yang kita dah jawab, secara tidak langsung dapatlah resultnya. Haaah, tak tidur malam sabar aku dibuatnya. Tapi sebenarnya bagus, biar kita dapat kesan apa kesalahan yang kita dah lakukan terhadap soalan exam tuh, haha.

Keempat
Merdekakah kita apabila Mid Year Exam dah tamat? siapa yang kata ye, oh memang bermimpilah orang tu. Apa yang dimaksudkan disini adalah, kita perlu lebih kerja keras lagi demi mencapai impian yang diimpikan, the straight A's. Jangan ingat kita dah merdeka yer anak-anak, perjuangan masih belum selesai.

Kelima
Tentu cuti korang nih dibekalkan dengan homework yang begitu banyak kan? Hah apa lagi, dah tentu kena disiapkan.

Keenam
Saat semakin genting! kerana SPM dah semakin hampir. Tak boleh main-main dah.

_________________________________________________________________
p/s : ayat saya skema gaban pulak hari ini, dah lama tak menaip blog rasanya...

Cerita di atas kelihatan terlalu serius, haha... walau bagaimanapun, ia benar. Ehem, untuk esok, saya sekeluarga akan bertolak ke Negeri Perak, nak cuti-cuti dan hantar pengantin, rasa macam sabar tak sabar pulak.

2 comments:

NA. said...

haha..tumpang baca entri
ayat-ayat setiap entri best! ..santai je
model kat atas tu tau ke gambar dia diamik?
selamat berjuang!
semoga cemerlang, gemilang, terbilang..
Agi Idup Agi Ngelaban!

Afiq Syahmi Adanan said...

yup,
trimakasih kerana anda enjoy dikala membacanya.

haha,
model tu... ermmm smpai skrg tatau lagi gmbanya diambil. diam2 je.

yea slmt bjuang!

Post a Comment