Friday, May 25, 2012

JELAJAH JANJI DITEPATI

Assalamualaikum, hari ini, hampir dua bulan aku bercuti dari pengajian Universiti. Aku mula bercuti pada 3 April yang lepas dan tiba di Parit Sulong pada 5 April yang lalu. Penat aku memandu dari Kedah ke Johor, dan akhirnya aku membuat keputusan untuk rehat semalaman di Sungai Buloh, Selangor.

Setibanya aku di rumah, Mak dan kakak aku sebagai guru meminta bantuan untuk menghantarnya ke suatu karnival, iaitu karnival Jelajah Janji Ditepati. Karnival tersebut dijadualkan pada pagi Sabtu 7 April 2012. Aku dipahamkan, kehadiran para guru akan direkodkan oleh wakil setiap sekolah. Karnival ini sedikit sebanyak bersifat politik dan aku tak berminat untuk mengupasnya, tapi hanya satu jer niat aku ke sini, iaitu shoot gambar untuk first try lensa 70-200mm aku yang baru, hehe.

Setelah sampai di pusat bandar Batu Pahat, aku bersama Mak, kakak dan adik aku bersarapan dahulu pada sekitar jam 10.00am, dan terus berjalan ke Dataran Penggaram. Karnival ini dipengerusikan oleh saudara Ally Iskandar dan tak lama kemudian, Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Najib muncul untuk ucapan beliau. Karnival ini juga mendapat liputan siaran langsung di TV3.

Setelah lama tertangguh, akhirnya aku meluangkan masa untuk menulis dan share gambar-gambar sekitar suasana karnival ini. Pelbagai aktiviti sampingan diadakan iaitu sukan, makan nasi bariyani free, pameran, kedai 1Malaysia dan sebagainya, jadi jemput tengok gambar-gambar nih.

Konvoi kumpulan Mountain Bike (MTB) dari kawasan sekitar.

Songkok Pak Cik ni menarik perhatian aku, hehe.

Ucapan bersemangat Dato' Seri Najib mengenai UMNO dan Barisan Nasional.

Nota: Karnival Jelajah Janji Ditepati adalah siri karnival anjuran kerajaan yang akan dilaksanakan di seluruh Malaysia. Batu Pahat adalah lokasi perasmian dan permulaan.

No comments:

Post a Comment